lørdag 11. juli 2009

Hjemme fra en flott tur i Dyreparken

Da er vi hjemme fra en kjempeflott tur til Dyreparken i Kristiansand. Vi dro nedover på onsdag og kom hjem sent i går. Man kan trygt si det har vært noen intense dager, men vi har hatt det utrolig fint! Før vi dro hadde vi fulgt med på værmeldingene og jeg må jo innrømme at vi begge var litt spente på hva slags vær vi faktisk skulle få.

Når vi ankom Kristiansand på onsdag, var det fint vær og god temperatur ute. Vi fant oss et sted som heter hos naboen hvor vi tok utendørs middag, med rødvin til maten. Utrolig godt og koselig. Desserten hadde jeg allerede planlagt å ta et annet sted, nemlig på Herlig Land. Vi "fant" dette stedet forrige gang vi var i Kristiansand og ikke bare har de verdens beste brownies der, de har også hyggelige betjening og flotte lokaler. Vi liker oss godt der. Etter en brownies som gjorde meg altfor mett, tok vi tidlig kvelden for å være klar for dagen etter -da ventet Dyreparken.

Torsdagen ble en blandet dag kan man si. I det vi svingte av E18 mot Dyreparken, da kom de første regndråpene. Og i det det skjer, da oppdager vi at vi glemte igjen posen med reserve-klær på hotellet. Vel vel, vi hadde en paraply i veska og var optimistiske på at været ville snu. Vi må vel innrømme at dette var en helt feil vurdering av oss, men vi fikk iallfall en dag vi ikke vil glemme med det første. Jeg kjøpte meg forholdvis kjapt en regnponcho, mens min mann fikk disponere paraplyen i fred. Det småregnet hele tiden, men det gikk forsåvidt greit. -Helt til vi var på rundet rundt "Nordisk villmark". Der, uti skogen uten noen form for tak over hodet, der åpner himmelen seg i et stort regnskyll. Det bøttet ned og for oss to stakkarer som stadig gikk og håpet på bedre vær, første dette til at vi rett og slett ble kliss våte. Heldigvis kom vi oss fort frem til et sted hvor en haug med mennesker samlet seg under et lite tak. Oterene holdt til akkurat der, og de svømte fornøyd rundt mens regnet bøttet ned. Dette taket sørget iallfall for at vi ikke ble kliss våte over hele oss. Men fra knærne og ned, var vi dryppende våre. Våre sko (ikke gummistøvler eller andre vanntette sko), hadde like mye vann på innsiden av skoene som det var vann på bakken rundt oss. Surklende tuslet vi videre og tilbrakte faktisk mange timer etter dette i Dyreparken. Er man på tur så er man på tur...

Gårsdagen ble noe bedre, men jammen meg kom det et skikkelig regnskyll da også... Og ironisk nok var vi på omtrent samme sted som dagen før når himmelen åpnet seg. Men rutinert satte vi kusen mot oterene og fikk noen minutter under taket der på nytt...

Men til tross for noe variabelt vær, har vi hatt en fantastisk flott tur og noen herlige dager. Dyreparken er like flott for både liten og stor. Det er herlig å sitte i Kardemomme By, spise gode bakverk og drikke kaffe, nyte stemningen og høre på røverene som kommer tuslene med sine skumle planer om å kidnappe Tante Sofie... Og se flotte dyr man ellers bare ser på TV eller hører om. Og jeg, -jeg har falt ennå mer for de fantastisk flotte Surikatene. De har jo sjarmert oss gjennom TV-ruta, men de er fantatsisk søte i virkeligheten også. På morgenen sov de i alle mulig merkelige sovestillinger (noe likt Timmy faktisk) og på dagtid tuslet de rundt, kikket nysgjerrig til alle kanter og storkoste seg.

Gårsdagen første også til at vi tok med speilrefleksen (vi håper jo på kun opphold). Det ble en del bilder tatt da og noen ble skikkelig blinkskudd også. Så nå er jeg klar for å kunne scrappe både det ene og det andre dyret vi har opplevd på turen.

Det var godt å komme hjem også, og godt å se Timmy igjen. Han ble selvsagt også veldig fornøyd med å ha foreldrene sine tilbake...

Og til slutt, et lite bildedryss...
Denne apen kikket rett i kameraet før den løp videre...


De alldeles herlige surikatene.

Sjiraffen poserer...

Gaupa venter på mat i "Nordisk villmark"


Jerven er også sulten...

Eselet i Kardemomme By...

Ape som hoppet rundt innendørs.

Kardemomme By

Kjuttaviga

Atter en søt ape

4 kommentarer:

Hege sa...

Høres ut som våte, men flotte dager i Dyreparken! Vi drar til Kristiansand og Dyreparken til uka. Vår 3. tur til Dyreparken, og det er sant som du sier, det er like gøy for både små og store!!
Flotte bilder du viser frem også. Gleder meg til å se dem scrappet!

Hege*

Marianne/skorpionen sa...

Høres ut som dere har hatt noen fine dager selv om dere ble rimelig våte.
Flotte bilder, gleder meg til å se dem scrappet! Tror forøvrig aldri jeg har sett det så folketomt utenfor bakeren som det bildet du har her :D Var dere tilnærmet alene i Dyreparken?

Jeg storkoser meg i Dyreparken og har gjort det både som jentunge (da uten fritidsparken) og som voksen - både med og uten barn.

Det er ufattelig mange herlige dyr der :)

Maren sa...

Så utrolig flotte bilder du har tatt, det må jeg si! Kjempeimponert! Jeg har vært i Dyreparken, men da hadde vi med min forlovedes nieser og nevøer, så det ble litt hektisk.. Skjønner at jeg må dra tilbake med kameraet igjen ja :D

linn kr/sykepleier sa...

Aldri vært her jeg, men ut fra disse bildene så skjønner jeg at vi har gått glipp av noe. Råflotte bilder du har tatt. :D

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin