onsdag 6. april 2011

Tutorial på dekorert eggekartong

Denne artikkelen er skrevet for "De kreative" på scrapping.no.

Påsken står for tur og det er alltid hyggelig å være litt kreativ før påske.

Jeg har falt pladask for disse herlige eggekartongene fra Freia og har oppdaget at disse er helt perfekte å dekorere. Jeg har derfor laget en tutorial som viser hvordan du enkelt kan lage denne godteboksen om til ditt helt eget design.

Det første jeg gjør er å ta av pappen rundt. Pass på å ta den fra hverandre i bunnen slik at du ikke river den i stykker. Du trenger den nemlgi hel og fin slik at den kan brukes som mal.


Kartongen du skal bruke som mal er som bildet viser bredere enn 12 tommer. Dette gjør at man må lage malen i to biter som senere skal limes sammen.


Det første jeg gjør er å tegne av kartongen over på papiret som skal klippes ut og brukes. Jeg tegner opp på baksiden av arket. Som du ser tegner jeg av malen i to deler. Den øverste delen tilsvarer venstre side av malen. Den nederste delen tilsvarer høyre del av malen. Jeg tegner av til ca midt på malen/toppen. Pass på å tegne av halvsirklene også, siden de etterpå skal skjæres ut. Jeg lager også merker der hvor det skal brettes, og streker senere opp bretten med blyant og linjal.



Jeg klipper deretter ut de to delene og skjærer ut halvsirklene med en skalpell.


Jeg bruker deretter et pregebrett og merker av hvor papiret skal brettes. Dersom du ikke har pregebrett kan du brette kantene for hånd. Det er viktig at papiret brettes der man har merket av, slik at det etterpå vil være lettere å plassere utenpå boksen.


Slik ser de to delene ut ferdig klippet ut og preget/brettet. Bildet viser forsiden og baksiden av hver sin del.



Siden de to delene skal monteres sammen og ikke rekker rundt hele boksen, har jeg stanset ut to deler med papir som jeg skal lime på toppen. Delene er stanset ut med Spellbinders. Dersom du ikke har dies eller stansemaskin, kan du f.eks klippe ut en firkant, en sirkel eller liknende og benytte istedenfor.


Jeg har deretter svertet alle kantene på arkene med Cat’s Eye stempelpute i fargen Creamy Brown. Svertingen har jeg gjort ved å bruke stempelputen direkte på papiret. Bildet under viser alle delene ferdig svertet før montering.


Delene skal monteres sammen, slik at de vil dekke hele boksen slik som den opprinnelige malen gjorde. Bildet under viser hvordan delene skal settes sammen. Delene skal ikke monteres sammen riktig ennå.


Jeg monterer bunnen sammen først. Det er viktig at begge sidedelene legges rundt boksen slik at de passer inn med brettene og de utklippede halvsirklene. Her må du holde fast delene mens du limer sammen, slik at de ikke sklir fra hverandre.


Jeg foretrekker selv å bruke dobbeltsidig tape når jeg skal lime delene sammen. Tapen gjør at delene limes umiddelbart sammen og man slipper å vente på at flytende lim skal tørke. I tillegg er man sikret at delene ikke sklir fra hverandre. Dersom man ikke føler seg trygg på at dobbeltsidig tape vil sitte godt nok fast i lengden, kan man bruke litt flytende lim i tillegg. Jeg foretrekker selv å kombinere dobbeltsidig tape og flytende lim.


Slik ser nå papiret ut når det er limt sammen. Midten på papiret her er altså bunnen av eggekartongen.


Det er nå tid for å montere fast toppen. Jeg legger da papiret rundt boksen. Husk og legg det fra bunnen og opp mot toppen. Hold papiret godt fast til boksen, slik at det ikke sklir.


Jeg setter så boksen ned på bordet og legger lim på delene som skal monteres sammen med toppen. Jeg bruker også her en kombinasjon av flytende lim og dobbeltsidig tape. Pass på å få toppen rett i forhold til papiret under. Når du har limt det nå, sitter det nemlig godt fast og er ikke så lett å justere (spesielt dersom du har brukt dobbeltsidig tape).


Slik ser boksen ut når toppen er montert. Alle delene sitter nå sammen rundt boksen.


Jeg har deretter montert på del nr 2 som skal på toppen. Boksen er nå klar for å dekoreres.


Del nr 2 er satt fast med 3D-limputer for å gi litt mer effekt på boksen.


Slik ser min boks ut når den er fiks ferdig dekorert. Hvordan du velger å dekorere den og hvor mye du vil gjøre ut av det, er naturligvis smak og behag.


På toppen har jeg pyntet med osteklede/osteklut, sommerfugl stanset ut med Martha Stewart-punch og litt UTEE langs kanten.


Av blomster har jeg brukt Hydrangeas fra Prima og Gardenia-blomster. De grønne løvbladene er stanset ut med en Magnolia-die.


Hydrangea-blomstene er dekorert med en halvperle i midten.


Slik ser boksen ut fra siden når den er ferdig dekorert.


Jeg håper denne tutorialen gav inspirasjon til at du fikk lyst til å prøve å dekorere din egen eggekartong du også. Det er lettere enn man tror og tar ikke så lang tid. Den aller største utfordringen er kanskje å ikke røre sjokoladen som er inni kartongen….

Lykke til!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempefin påskeegg-box! må lage noen slike til å gi bort i påskegaver.

Heidi sa...

Så flott den ble! Har en datter som elsker disse påskeeggene :)

tone sa...

Så flott oppskrift, har akuratt kjøpt inn to kartonger, så dette passet fint :)

aina sa...

Kjempesøtt!! Ha en fin kveld :-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin