fredag 27. mars 2015

Tips til utstansing i ulike materialer

Denne inspirasjonen er laget for Scrappelyst, den kan også sees her.
 
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er den mest kreative når det gjelder å stanse ut die cuts. Jeg stanser alltid ut i vanlig papir og har aldri vurdert noe annet en gang. Jeg hadde derfor lyst til å utfordre meg selv litt, og utvide horisonten min. I dette innlegget gir jeg deg derfor tips og inspirasjon til ulike materialer man kan stanse ut i.
 
Jeg har tatt utgangspunkt i denne lekre diesen fra Sizzix. Sizzix-dies forhandles av Global Hobby og Kunst.
 
I dette innlegget vil jeg vise frem ulike utstansinger, slik at du kan se hvordan resultatet blir og kanskje bli inspirert til å prøve noe annet enn vanlig papir du også. Til slutt vil jeg vise frem en LO hvor jeg har brukt flere av utstansingene.
 

Diesen er en god gammeldags tykk Sizzix-die. Disse diesene egner seg til å stanse ut i ulike materialer fordi de er tykke og har en skikkelig stanse-kant. Dies som f.eks Spellbinders o.l. egner seg ikke på samme måte, fordi de ikke har skarpe nok kanter.

Første utstansing var i vintage boksider. Enkelt og greit å stanse ut av, og ikke minst dekorativt.

Her har jeg stanset ut av silkepapir fra Tim Holtz.

Jeg hadde en barkebit liggende hjemme og denne var ypperlig å stanse ut av. Biten var såpass liten at det kun ble små hjerter, men den stanset helt perfekt på første forsøk.

Her har jeg stanset ut hjertene i rød filt. Dette må vel bli perfekt på f.eks jule-prosjeketer?

Disse er stanset ut i hvit mosegummi. Alle utstansinger ble også her perfekte, selv om mosegummi jo er et seigt materiale.

Disse er stanset ut av helt vanlig aluminiumsfolie. Vær obs på at dette materialet er veldig tynt og skjørt, og at hjertene fort krøller seg dersom man ikke behandler de ekstra pent etter at de er stanset ut.

Her har jeg stanset ut i tykk chipboard.

Disse hjertene er stanset ut i en liten rest med tapet jeg hadde liggende.

Jeg fant også frem mine gamle overlays-ark. Dette er plast-ark med mønster. Disse hjertene og de på bildet under er stanset ut av overlays.


De sorte hjertene er stanset ut av en plastpose. Her har man jo masse muligheter siden en del plastposer faktisk er ganske dekorative.


Vanlig stoff er også et spennende materiale å stanse ut av. Eneste jeg anbefaler er å stryke stoffet først. Jeg stanset ut i et stoff som ikke var ny-strøket, så hjertene ble litt bølgete.

Bølgepapp gir også en veldig flott effekt. Her har jeg stanset ut i hvit og grå-brun bølgepapp.


De grønne hjertene er stanset ut av krepp-papir.

Disse sølv-hjertene er stanset ut av sølv-farget kartong. De gir en mattere effekt og er litt enklere å håndtere enn de som ble stanset ut av aluminiumsfolie.

Til slutt laget jeg e LO hvor jeg har brukt flere av hjertene og kombinasjoner av hjertene. Bakgrunnsarket jeg har brukt er fra UHK Gallery. Foto-rammen rundt bildet er fra Wycinanka.Tittelen på LOen er stanset ut av bokstav-dies fra Sizzix. Disse forhandles av Global Hobby og Kunst.

Noen hjerter er limt direkte på bakgrunnen, mens andre er limt på til slutt. Jeg har også kombinert hjerter ved å f.eks lime overlays-hjerter oppe tapet-hjerter.

Bølgepapp-hjertet er svertet langs kantene med sort stempelpute.

Hjertene som er limt på bakgrunnen, er også duset ned litt med Gesso.

Her er også hjertet stanset ut fra plastpose brukt.

En av de store fordelene med disse tøffe bokstavene fra Sizzix, er at bokstavene er løse. Man kan derfor bruke de som vanlig utstansede bokstaver, eller bruke stencilen som er igjen slik jeg har gjort.

Jeg håper dette har gitt deg inspirasjon til å våge å stanse ut av ulike materialer du også. Det er utrolig gøy å gå på jakt etter ting man kan stanse ut av, og ikke minst blir det veldig dekorativt.

1 kommentar:

Elin sa...

Digger denne posten Kristin :) Så utrolig mye rart man kan bruke til scrapping, og så lekkert det kan bli <3 får lyst å kjøpe denne diesen altså :D

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin