onsdag 20. april 2011

London calling - et lite reisebrev

Vel tilbake fra noen før-påske-dager i London sammen med min herlige mann. Dro avgårde på torsdag og kom hjem i går (tirsdag). Akkurat passe med antall dager også faktisk, det var 5 overnattinger.

London var fantastisk på denne tiden av året. Vi møtte en by med skikkelig sommer-stemning, og trær helt grønne av vår-friske blader. Vi hadde på forhånd håpet på knallvær, men skjønte raskt hvor heldige vi var som "slapp" det og hadde lettere skyet vær alle dagene. For det var jammen meg varmt nok som det var.

Vi valgte å bo i Bayswater, på Hotel Central Park. Hotellet lå i 5-10 minutters gange fra to ulike tube-stasjoner, og vi hadde både restauranter og butikker rett i nærheten. Hotellet var veldig greit i pris og på slike turer er man jo lite på rommet. Men vi må innrømme at vi hevet øyenbrynene litt når vi lukket opp døra. Rommet var ekstremt lite og det var vel ikke så mye som en halvmeter å gå på rundt dobbeltsenga. Hadde det ikke vært for en ekstremt stor vinduskarm, hadde vi ikke hatt noe sted å gjøre av kofferten. Men bortsett fra dette, var vi veldig fornøyd og det var både kjøleskap og safe på rommet. Og vi er enige om at vi godt kan finne på å bo der ved en senere anledning også, med mindre vi bestemmer oss for litt mer "luksus".

På forhånd hadde vi et mål om å ikke traske så altfor mye, og bare ha noen rolige dager. Det med traskingen gikk skeis allerede første dagen, og vi innså fort at det nok ble mye gåing...og det ble det også...

Første dagen startet vi på Madam Tussauds. Vi satset på lite folk i og med at vi var der ganske tidlig. Men så feil kan man ta...  Det var smekk fullt over alt, og det var ikke mulig å spasere rundt i eget tempo og kikke rolig på de flotte figurene. Vi endte derfor med å rase igjennom hele museet, småirritert over at det var så mye folk. Heldigvis reddet den siste delen av museet mye av opplevelsen for oss. Det var herlig å sitte i de vognene som er siste del av turen og bare nyte og beundre uten trengsel av folk.

Videre tok vi turen til Oxford Street. Helt ærlig, ble vi begge veldig skuffet over denne gata. Det var jo bare en helt vanlig gate med en del butikker...men vi har nå vært der iallfall. Vi vandret videre rundt og var en tur innom Piccadilly Circus. Morsomt å ha vært der også, selvom heller ikke det var så spennende opplevelse...

Piccadilly Circus

Deretter trasket vi nedover gatene på kryss og tvers og endte plutselig ved Big Ben. Fantastisk flott klokke som virkelig er mye større enn man skulle tro. Og det var vel mer eller mindre første dagen...
Big Ben

De andre dagene føyk unna i en fart. Vi måtte selvsagt ha med oss London Eye. Det var en del folk i kø, men heldigvis gikk det unna siden hver vogn rommer ganske mange mennesker. Må forøvrig si at 4d-opplevelsen som er inkludert i billettprisen og er et show før man går ombord, var helt fantastisk. Jeg var skikkelig imponert over det! London Eye var en helt grei opplevelse. Flott utsikt, men vi synes begge at runden rundt tok litt for lang tid.
London Eye sett fra Westminter Bridge

London Eye sett fra nedsiden av hjulet

Bilde tatt fra London Eye sånn halvveis opp mot toppen.

Bilde tatt fra toppen av London Eye, fantastisk utsikt

Tower Brigde er jo et kjent landemerke i England og vi var begge enige om at broen var et helt fantastisk syn. Den er skikkelig imponerende og fantastisk bygget! Og vi måtte selvsagt nyte opplevelsen å vandre over den.
Tower Bridge

Videre fra Tower Bridge vandrer vi forbi Tower of London. Vi tok oss ikke tid til å gå inn der denne gangen, men det var et helt spesielt syn og et skikkelig flott område. Det var masse folk langs Themsen på nedsiden av borgen, så det ble litt trengsel enkelte steder.
Tower of London

Et annet skikkelig høydepunkt på turen var Hyde Park og Kensington Gardens. Parkene ligger jo mer eller mindre i ett, men begge to var en skikkelig flott opplevelse. En av dagene endte vi opp med å få gjennom hele øvre del av parken, siden tuben vi tok ikke gikk lenger enn til Marble Arch grunnet noen reparasjoner. For slitne bein, var det et stykke å gå, men det var samtidig en skikkelig flott opplevelse. Vi var i parken flere ganger andre dager også. Den ene dagen kjøpte vi med oss lunsj, som vi spiste ved vannet The Round Pond i Kensington Gardens. Det var skikkelig kose med fugleliv på vannet, sola som skinte ned på oss og folk som vandret rundt. Bortsett fra denne opplevelsen, var ekornene også et skikkelig høydepunkt. Jeg er jo ekstremt dyreglad og falt pladask for disse søte ekornene som var så tillitsfulle og ivrige etter mat.
Kjempekoselig hus i Hyde Park

The Round Pond i Kensington Gardens

En av veiene i Hyde Park/Kensington Gardens

Og et av ekornene som ivrig spiste mine usaltede cashew-nøtter

Her er et annet ekorn som også spiste av hånda

Denne tøffingen poserte for kameraet

En annen flott opplevelse var Notting Hill og Portobello Road. Det er imponerende av storbyen London, kan inneholde sånne koselige og tross alt rolige gater. Vi hadde en kjempeflott og koselig vandrerunde rundt i området. Og spør du meg, er det obligatorisk å oppleve dette på London-tur. Det var et så flott avbrekk fra alle trafikkerte gater og enorme folkemengder. Portobello Road inneholder jo hauger av små markedsboder, men de holdt på å rigge disse på plass når vi var der og vi endte derfor ikke opp med noen "kupp" denne gangen.
Øvre del av Portobello Road

Også var vi innom The Travel Bookshop. Alle som har sett Notting Hills, vil dra kjensel på denne butikken. Butikken har jo en sentral rolle i filmen. Moro å ha sett den, det så ut som en veldig hyggelig butikk.
 The Travel Bookshop fra filmen Notting Hill

Harrods er også et sted man alltid har hørt om, så vi tok turen innom. For min del synes jeg dette handlesenteret ble litt for mye av det gode, og vi endte opp med å bare kikke på små deler av det. Design-klær og andre slike eksklusive varer er ikke helt min greie, så alt vi kjøpte her var et par flasker med "eksklusivt" vann.
 Harrods sett utenifra

Buckingham Palace er også et av de stedene man bør ha vært når man er i London, så vi tok turen innom der. Det var mildt sagt noen andre som også hadde tenkt samme tanken, så det var smell fullt på området utenfor der. Vi var der også 40 minutter før vaktskiftet, så det var sikkert mange som var der av den grunn. Vi duret iallfall gjennom folkemengden så raskt vi kunne, og kan iallfall krysse av for at vi har vært der...
 Buckingham Palace

Green Park ved Buckingham Palace var også utrolig flott. Det var ekstra behagelig å komme inn i det rolige området, etter den store folkemengden utenfor slottet. Det var skikkelig flotte aleer og rett og slett en vakker park.
Allè i Green Park

Vi har opplevd massevis disse dagene i London. Det ble mye mindre shopping enn hva vi hadde trodd, men pengene flyr fort allikevel. Jeg vil virkelig anbefale restauranten Maggie Jones som ligger i Kensington. Utrolig koselig sted og min mann mente han fikk den beste og møreste biffen han noen gang hadde smakt. Forøvrig er Kensington et flott område for shopping. Gaten inneholder det meste og butikkene ligger tett i tett.

Frokosten inntok vi stort sett på Subway. Et enkelt og greit alternativ synes vi, og kjekt med frokosttilbud. Baguette og kaffe til £2 per person er virkelig en god pris. Og maten var også god...vi ble "stamkunder".
Frokost hos Subway

Og en annen stor opplevelse, var kakebutikken Caffé Concerto. Utrolig lekre og ikke minst gode kaker. Vi skeiet en dag ut med skikkelig sjokoladekake og en annen dag ut med en nydelig bær-terte. Begge deler kan virkelig anbefales. Jeg bestilte meg også te av gangene og fikk teen servert i en egen lekker sølvkanne og med skikkelig ordentlig ekte te oppi. Herlig!
Kaker hos Caffé Concerto

En annen ting som også må nevnes, er en egen julebutikk. Vi leste om denne på forhånd og hade plottet den inn på kartet før avreise. The Christmas Shop er en liten butikk som ligger rett i nærheten av London Dungeons. De hadde masse koselige varer og for oss som er julemennesker (året rundt), var det moro å ha vært der. Vi kom også ut med en pose med noen fantastisk flotte juledekorasjoner.

Jeg skal ærlig innrømme at vi etter første dagen, ikke synes London var så spesielt. Men etter alle dagene tilsammen, har vi hatt det kjempefint og vi reiser gjerne tilbake og opplever mer av byen. Tube-systemet deres er forøvrig helt fantastisk og lett å benytte seg av. Vi bestilte oss også Travelcard på forhånd som ble sendt hjem i posten til oss, så vi sparte oss for enorme køer i billettlukene. Bayswater kan virkelig anbefales som område å bo i, og det var også flere skikkelig britiske puber rett i nærheten.