tirsdag 6. mars 2012

Art Journal - hva er det?

Denne artikkelen er skrevet for "De kreative" på scrapping.no, den kan også leses her.

Art Journal, eller AJ som det ofte kalles, er i vinden om dagen og mange har allerede kastet seg på denne bølgen. I denne artikkelen vil jeg presentere hva AJ er, hva AJ omhandler, hvilke produkter du trenger og hvorfor jeg anbefaler alle å kaste seg uti dette. 

AJ handler først og fremst om at det ikke finnes noen regler, noen rammer ting må passe innenfor eller at det man lager nødvendigvis skal bli så ”fint”. AJ handler om å leke, bruke seg selv i det man lager og kreere noe som har betydning for deg selv, og kun deg selv. Det finnes ingenting som er rett eller galt når det gjelder AJ, og dette er et veldig befriende utgangspunkt å ha når man setter seg ned foran et blank ark. 

For meg handler AJ om en form for personlig kunst. Jeg lager noe jeg er opptatt av, med farger jeg liker, bruker teknikker jeg har lyst til å teste ut og fører kanskje på en tekst som har betydning for meg. AJ er en form for ”terpi”, og man kan uttykke mange tanker og følelser gjennom farger, teknikker, motiver og tekst. 

Så, hva trenger man for å sette i gang med AJ da? I grunn finnes det ingen faste ”regler” for dette heller. Noen bruker løse ark, noen velger vanlige lesebøker og noen kjøper bøker med stivere ark og som tåler mer. Selv har jeg i første omgang valgt å lage mine AJ-sider på vanlige akvarellark. Jeg har valgt en litt tykk variant som tåler mange lag med maling. Min plan er å binde sammen mine AJ-sider med Bind it All når jeg har en passe bunke med sider. Dersom man ønsker å kjøpe seg en skikkelig bok for formålet, er Moleskine-bøkene de som anbefales. Dersom man velger å bruke en vanlig tekst bok, kan man prøve seg frem hva som blir best, men mange velger å lime sammen noen sider for å få bakgrunnen litt tykkere. 

Av utstyr ellers finnes det heller ingen regler eller ting man må ha. Det kan være en fordel å ha en god grunningsmaling, f.eks Gesso eller annen hvitmaling man kan bruke som underlag. Ved å grunne siden først, trekker den ikke til seg alt av maling man bruker og blir dermed lettere å jobbe med. Ellers kan det være en fordel å ha noen ulike typer maling, flytende spray-maling (f.eks Glimmer Mist, Color Wash eller liknende), en pensel eller to, godt lim (f.eks Multi-Medium eller annet flytende lim) og evnt noen tusjer man kan tegne eller skrible med. Forøvrig er det bare å bruke det man har tilgjengelig av stempler, sjablonger, stempelputer osv. Kanskje du også finner noen tekster eller motiver i ukeblader du har lyst til å bruke? Vær kreativ og bruk det du finner! 

Til slutt har jeg lyst til å vise frem noen eksempler på AJ-sider. Det finnes en stor bredde på AJ-sider, og det herlige er at hver og en av dem er unike og har stor betydning for akkurat den personen som har laget dem. Det er forøvrig opprettet et eget underforum for Art Journaling på scrapping.no, og der kan du finne masse inspirasjon i det som er lagt ut.

Denne siden har jeg selv laget. Her har jeg kun brukt lag med maling, samt noen gamle boksider som såvidt synes gjennom malingen her og der. Teksten er printet ut på PC og limt fast. Dette er et godt eksempel på at man ikke trenger all verdens utstyr for å lage en AJ-side.

På denne siden var jeg nøye med grunningen først. Jeg har deretter brukt flere lag med Glimmer Mist (tørket av overflødig Mist med tørkepapir etter sprayingen) og lage flere lag med stempeltrykk i ulike farger. Motivet er klippet ut av et digitalt motivart og teksten er et stempel jeg har brukt. Her har jeg rett og slett brukt det jeg hadde liggende.

Denne siden som skorpionen har laget, er et godt eksempel på hvor kreativt det kan bli med noen lag med maling, og en masse drodling. Har man en god penn, kommer man altså langt.

Denne siden har også skorpionen laget, og den synes jeg er et godt eksmpel på god kreativitet og brukt av flere lag med stempler og maling. Det er bare å leke seg med farger og utstyr!


Denne siden har loren laget. Jeg synes det er herlig med sider som er så personlige. Siden er også et godt eksempel på hvor tøft det blir med utklipp med tekster fra aviser eller liknende.

Denne siden har også loren laget og det herlige med denne er den personlige og røffe drodlingen. Man kan lett lage motiver med tusj, fargelegge dem med maling, tusjer eller gliterlim og skrive noen ord for hånd.

Denne siden har Brit laget. Siden er en herlig mix av teknikker farger og utrstyr som er brukt.

Denne siden som også Berit har laget viser en herlig mix av utrstyr som er brukt. I AJ er det ekstra morsomt å se en herlig mix av ferdige motiver, tegnede detaljer og maling påført på ulike måter.

Kristine89 har laget denne lekre AJ-siden. Den er et godt eksmpel hvor tøft det blir med kun røffe streker og motiver.


Denne siden har også Kristine89 laget og er en flott blanding av malingstyper, teknikker og farger. Det er også en tøff kombinasjon med egen håndskrift og bokstavstickers.

Jeg håper dette gav en liten oversikt og litt inspirasjon til å prøve ut AJ. Personlig trodde jeg ikke dette var noe for meg, men etter å ha prøvd det er jeg hektet. Det er en herlig følelse å kune sette seg ned å lage noe hvor det ikke er noen regler eller at resultatet må bli så ”fint”. Det viktigste med en AJ er at jeg koser meg når jeg lager den og at den betyr noe for meg!
Lykke til!

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin