søndag 9. juni 2013

Bretteboks med tutorial og mal

Denne boksen er laget for Team Scrapping på scrapping.no, den kan også sees her.

Bokser er alltid hyggelig å både lage og gi bort, fordi de er en liten gave i seg selv og ikke minst kan man fylle dem med en hyggelig overraskelse. Jeg har laget en detaljert tutorial på denne boksen, samt en mal man kan bruke for å tegne den av. Boksen i seg selv er veldig lett å lage, og ikke minst er den ekstra stilig fordi den har en utbrettsfunksjon. Tutorialen viser boksen ferdig, og en beskrivelse av hvordan jeg har laget den. Som pynt på boksen har jeg bla brukt chipboard fra Wycinanka s.c.

Her er boksen slik den ser ut ferdig pyntet. Men bare vent, boksen er altså så mye mer enn bare en slik firkantet boks.

Her er malen på boksen. Hele boksen er 33 cm lang på det lengste på malen her før den blir brettet. Man velger jo selv hvilke størrelsesforhold man vil lage den i. Man kan f.eks printe ut denne malen, klippe den ut, tegne av og så lage sin egen boks. Jeg har laget min med utgangsunkt i en 12*12-ark, det er stort nok for å tegne av malen. De stiplede linjene skal kun brettes/scores.

Jeg glemte desverte å ta bilde av boksen etter den var tegnet av, men dette bildet viser det hele ferdig klippet ut. Jeg la rett og slett malen min oppå arket, tegnet rundt og klippet deretter ut. Alle hele streker på malen er klippet.

Jeg har altså klippet alle hele streker. På hele linjer inne på selve boksen (f.eks den buede på den ene enden), har jeg skjært med skalpell. Det samme med de små linje inne på selve boksen, som vises på dette bildet.

Jeg brukte deretter score-boardet mitt til å scrore alle stiplede linjer. Dette gjør brettingen noe enklere. Dersom du ikke har scoreboard, kan du klare deg med å brette for hånd, evnt lage en scoring med linjal og en bonefolder. Jeg legger den siden jeg tegnet av på opp når jeg scorer, slik at denne siden blir brettet innover.

Malen er nå klar for å brettes sammen. Jeg bretter først innover de korteste siden på boksen (de sidene som har en bue og et lite utskjært rektangel).

Jeg bretter så innover de buede ”flikene”. Jeg gjør dette med alle de fire buene, slik at de står mer eller mindre rett opp.

Jeg bretter så de samme kortsidene mot hverandre. Man ser nå at det begynner å likne en boks allerede. De lange sidene ligger foreløpig flatt i nedre del av boksen.

Nå skal langsidene brettes inn. Brett dem der du har scoret eller laget brett. De skal brettede over de små buene som du har brettet inn. Den lille tappen på toppen, skal nedi den lille streken du har skjært ut i bunnen. Dersom buene sklir litt ut til hver sin side, gjør de ikke noe. De skal og må være løse, så ikke bli fristet til å lime dem fast dersom du synes de vingler litt vel mye.

Den lille tappen på toppen, skal nedi den lille streken du har skjært ut i bunnen. Dersom buene sklir litt ut til hver sin side, gjør de ikke noe. De skal og må være løse, så ikke bli fristet til å lime dem fast dersom du synes de vingler litt vel mye.

Slik ser boksen nå ut fra siden. Den lange delen er altså brettet inn i boksen og tappen sitter fast i den lille utskjæringen i bunnen.

Gjør så det samme med den andre langsiden. Den skal brettes inn på akkurat samme måte. Boksen skal nå se ut som dette.

Slik ser boksen ut fra en annen vinkel.

Og så altså det geniale med hele boksen. Sidene er bevegelige.

Her er den ene siden tatt ut. Den skal skli ganske lett ut og det skal ikke ødelege boksen når du drar siden ut.

Her er begge siden dratt ut. Boksen blir altså mye utvidet og mye mer ”innbydende” dersom man f.eks fyller den med godteri. Og dette er altså grunnen til at det er viktig å ikke lime de buede sidene som er brettet inn i boksen. Gjør man det, vil man ikke kunne åpne boksen på denne måten.

Slik ser boksen ut åpen og fra siden.

Dytt inn sidene på boksen igjen, for å gjøre den hel ferdig. Bretts så sammen toppen. Den lille fliken på toppen skal inni den utskjærte rektangelen.

Slik ser boksen ut ferdig brettet.


Det er nå klart for å dekorere boksen, dersom man ønsker det. Jeg har altså dekorert boksen min slik som dette. Jeg har klippet ut biter av mønsterpapir som passer i størrelsen til hver av feltene på boksen. Dersom man heller vil lage hele boksen ut av mønsterark, trenger man kanskje ikke pynte den så mye etterpå?

Slik ser boksen ut på toppen.

Slik ser den ut på baksiden. Jeg har altså kun valgt å dekorere forsiden.

På forsiden har jeg brukt kjempelekker chipboard fra Wycinanka s.c. Jeg har svertet den med stempelpute for å få den til å passe perfekt i farger.

Jeg har pyntet med diverse blomster og tekst jeg har printet ut selv.

Jeg har valgt å fylle boksen med smågodt. Her kan man jo fylle den med hva man vil, eller bruke den som en liten gaveboks.

Sidene kan lett dras ut selvom det er innhold i boksen.

Vips, så er boksen i seg selv en liten godteskål man kan bruke til å servere fra.

Jeg håper denne tutorialen har vært nyttig og inspirerende. Jeg setter stor pris på om du linker til meg eller forteller hvor du fant malen, dersom du har lyst til å teste den ut og viser frem det du har laget etterpå. Jeg håper virkelig jeg får se din versjon av denne boksen!

1 kommentar:

Nicecrane Designs sa...

Fascinating tutorial and all over amzing and stunning candy box Kristin...love it.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin