fredag 24. januar 2014

Hvordan få gode trykk med siluett-stempler - tutorial

Denne artikkelen er skrevet for Team Scrapping på scrapping.no, den kan også leses her.

Det er sikkert flere enn meg som har fått slikt trykk som vist under, når man har stemplet med siluett-stempel. Siluett-stempler kan nemlig være skikkelig vriene å få fine noen ganger, og jeg har ikke tatt på hvor mange trykk jeg har måttet kaste før jeg ble fornøyd. I denne artikkelen vil jeg gi noen tips til hvordan man kan få gode trykk med siluett-stempler. For ja, det er faktisk mulig å benytte seg av noen triks for å få gode trykk.

I denne tutorialen bruker jeg et av de kjempelekre siluett-stemplene fra Flonz. Det som er viktig å huske er at alle stempler er forskjellig og at noen er vanskeligere å få gode trykk med en andre. Når det er sagt har jeg flere ganger slitt med å få gode trykk med Flonz sine stempler, men med tipsene i denne artikkelen ble resultatet bra.

Det viktigste når man skal stemple med siluett-stempler er papiret man velger å stemple på, samt stempelputen. Det er viktig at papiret man velger er så glatt som mulig, da dette øker sjansen for gode trykk. Stempelputen man bruker bør være våt og med nok av blekk. En nesten utslitt stempelpute egner seg altså ikke til dette.


Jeg legger alltid stemplet flatt og påfører stempelputen på stemplet. Grunnen til dette er at det er lett å styre mengden av blekk, samt få påført blekk på hele motivet. På denne typen stempler kreves det mye blekk og jeg bruker god tid på akkurat denne operasjonen.

Slik ser stemplet ut når jeg har påført blekket. Det er viktig å sjekke at hele stemplet har fått blekk på seg. Mangler enkelte områder, så bruk stempelputen en runde til før du kan si deg fornøyd.

For å vise hvor stor betydning papiret har når man skal få til gode trykk, vil jeg vise resultater fra ulike type underlag. Mitt første trykk var på Nille skissepapir. Dette arket er forholdvis ru i overflaten, noe som betyr at det er vanskelig å få gode trykk. Det er ikke umulig å få gode trykk, men man må nok ha mange fler forsøk før man kan bli fornøyd. Her er mitt trykk. Som man ser dekker ikke fargen godt nok på hele motivet.

Jeg har deretter stemplet på Glossy ark fra Ranger. Disse arkene er i tykk kartong-kvalitet og med en helt skinnende og glatt overflate. For å lettere få godt trykk har jeg også lagt et litt mykere underlag under arket. Jeg har her brukt et ukeblad. Å bruke et mykere underlag, gjør at man lettere få trykket motivet godt ned i arket.

Slik ble resultatet etter jeg hadde trykket. Det er lett å se at resultatet er mye bedre enn på Nille skisseark. Det man skal være litt oppmerksom på når man stempler på slike glatte ark, er at stemplet fort kan bevege seg litt når man stemplet, nettopp fordi overflaten på arket er så glatt. Man må derfor passe på bruke kraft når man stemplet rett ovenfra og ned, og ikke sidelengs. Prøv deg frem, og du vil skjønne hva jeg mener.

Det er kanskje ikke alle som har disse glossy arkene fra Rangers liggende, eller ønsker å kjøpe en slik pakke bare for å stemple denne typen stempler. Jeg vil derfor komme med et siste lille tips: man kan nemlig bruke glossy fotopapir også. Det kan til og med hende at matt fotopapir også kan gjøre nytten, men dette har jeg ikke forsøkt selv. Glossy fotopapir er iallfall ypperlig å stemple på siden det har denne glatte overflaten. Det man skal være obs på når man stempler på fotopapir er at overflaten kan virke litt "klistrete". Når man stempler på denne typen ark, føles det ut som om stemplet fester seg til arket når man stempler. Heldigvis fester ikke ting seg sammen permanent, og arket kan lett "dras av" stemplet når man er ferdig med å stemple. Fordelen med dette er at stemplet ikke så fort kan "skli avgårde" slik det kan på glossy ark fra Rangers. Under vises trykket på fotopapir. Det ble absolutt godkjent det også synes jeg.

Til slutt har jeg laget et kort med motivet. Kortet er liftet/sterkt inspirert av Tussa. På kortet har jeg filt motivet litt langs kantene for å få det litt mer slitt og duset ned. Man kan kanskje lure på vitsen med å få gode trykk når man allikevel skal lage det slitt etterpå, men det er stor forskjell på å slite ned et trykk som er halvveis godt fra før og et som er som det skal være.

Jeg håper denne artikkelen har gitt deg noen tips på veien til å få gode trykk med siluett-stempler. Det er heldigvis ikke så vanskelig som man innimellom skulle tro.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin