torsdag 20. august 2009

Reisebrev fra Tallinn

Da er vi hjemme fra noen dager i Tallinn. Det er vel en del som har fått med seg at jeg er veldig glad i Tallinn, og dette var faktisk min 5.tur dit. Er jeg lei byen? Nei, jeg er vel egentlig ikke det...
Jeg har prøvd å komme med reisebeskrivelser og tips om Tallinn på diverse scrappeforum tidligere, denne lille bloggingen blir en kombinasjon av reisebrav fra vår tur og tips til nye potensielle Tallinn-farere. Håper byen kan virke spennende nok til å ta en tur, for det er virkelig verdt det!

Vi valgte 3 overnattinger og det er i grunn nok. Som "alltid" valgte vi å bo på Sokos Hotel Viru. Det er et stort hotell som ligger rett utenfor gamlebymuren og samtidig i tilknytning til et veldig stort kjøpesenter. Når det gjelder hotell, er det massevis av muligheter i Tallinn, men de mindre hotellene er nok av ymse kvalitet og standard. Så vi valgte altså det hotellet vi visste at var både fint og rent. Frokosten skal sies at kanskje hadde tapt seg litt med tiden, men ellers synes jeg dette hotellet gir "mye for pengene". For de som vil unne seg litt ekstra, finnes det også en beauty-avdeling knyttet til hotellet. Når det gjelder rom, velger vi ofte Business Class. Man betaler bare litt ekstra, men får til gjengjeld bittelitt større rom og safe på rommet (noe vi synes er veldig smart).

Vi skulle denne gangen fly med Estonian Air begge veier. Desverre ble flyet vår nedover kansellert for noen uker siden. Vi valgte dermed å bestille Norwegian istedenfor. Flyet gikk fra Gardermoen 08.00, så det klokka ringte tidlig den morgenen... Men det gikk heldigvis fint og alt var i rute. Vi fikk bagasjen vår kjapt på flyplassen og kom oss i en Taxi. Det går visst buss fra flyplassen og til sentrum, men siden taxi på denne avstanden koster 150EEK (ca 90 NOK), synes vi det er et veldig enkelt og greit valg.

Søndagen ble vi vandrende litt rundt omkring. Det var godt å være i Tallinn igjen. Vi var bl.a innom Beerhouse og tok oss et par øl. På Beerhouse brygger de nemlig sitt eget øl og de har massevis av ulike sorter å velge i. Lokalene deres er også utrolig koselige. De har bygget deler av det i utendørs-stil, men heldigvis sitter man inne med skikkelig tak over hodet.

Middagen denne dagen tok vi på Olde Hansa. Olde Hansa er den største turist-restauranten i hele Tallinn og det er vel knapt en eneste tursist som er i Tallinn som ikke har spist der. Men den er verdt et besøk, uansatt hvor turistpreget det er. For på Olde Hansa er alt gjennomført. Det serveres mat i ektemiddelalderstil, de som jobber der er kledt i middelalderdrakten og alt innendørs gir deg følelsen av å være tatt med mange hundre år tilbake i tid. Og maten er utrolig god også, og den retten som heter Burgermeister kan på det sterkeste anbefales. Fantastisk godt kjøtt!

Tallinn har uten tvil utrolig hyggelige gater. Alt er preget av brostein, gammeldags mur og vakre hus. Det er virkelig en opplevelse å vandre gatelangs, kjenne at man er på historisk grunn og bare nyte stemningen.

Her er torget i Tallinn, en stor plass hvor det før jul er massevis av små markedsboder som selger alle mulige rare og ikke rare ting.

Og her er rådhuset som ligger på torget. En flott bygning med et veldig høyt tårn. Det skal være mulig å komme opp i tårnet, men jeg har ikke tatt turen opp dit selv.

Nå var vi desverre litt uheldige med været denne gangen, det var nemlig skyer, sol og regn om hverandre. Bortsett fra tirsdag, da kom det et regnskyll så enormt at det oversvømte gatene totalt. Vi var på tur inn i en krystall-butikk i det vi hørte regnet oppe i gaten. Det var voldsomt. Selv de som jobbet i butikken pekte og synes disse vannmengdene var helt enorme. Heldigvis hadde vi ikke lange veien til hotellet, så vi kastet oss i det, tråkket oss gjennom vannmengdene og tok det med ro på hotellet til det værste været hadde gitt seg.

Et av de andre store høydepunktene p turen vår var Glorias vinkjeller. Det ligger under bakken, noe bortgjemt og skjult fra det største turistmaset. Det er i følge dem selv, den største vinsamlingen i hele Baltikum og hvis man vil prøve ut viner er virkelig dette stedet for det. Vi valgte å ta lunsjen vår der. Lokalene er i følge dem selv enkle, men vi synes stilen var utrolig spesiell og vakker. Vi nøt både mat, vin og sted mens vi var der. Og er det noe sted jeg virkelig vil abefale til andre, så er det akkurat denne utrolig spesielle vinkjelleren! Den er så absolutt verdt et besøk. Den består av massevis av små rom, enorme mengder med vin og kjempehyggelige stemning.

Her er et av de små rommene i vinkjelleren. Dette var bygd nesten som en bitteliten stue.

Og så valgte vi å ta oss et måltid på en av Tallinns virkelige luksusrestauranter, Stenhus. Det ligger i samme bygg som Slösse Hotel, et hotel som vissnok skal være kjempeflott og det "faste stedet" for store stjerner som besøker byen. Restaurant Stenhus har fått flere utmerkelser internasjonalt for sin mat og man kan virkelig si at dette var en luksus vi ikke er vant til. Maten ble servert under store sølvlokk og ble ikke presentert for oss før kelneren spurte "Are you ready?". Og maten smakte himmelsk godt. Og skal man virkelig prøve gourmet-restaurant en gang, så gjør det i Tallinn. For oss to med 2 retter, vin og kaffe, betalte vi ca 1500NOK. Og dette er virkelig billig hvis man tenker på hva det samme ville kostet i Norge.

Ellers kom vi hjem i går, en tur som også ble litt ekstra styrete enn vi hadde trodd. For igjen fikk vi beskjed om at flyet til Estonian Air til Oslo var kansellert. Vi måtte dermed bookes om. Heldigvis kom vi oss hjem i går, selvom det ble noen timer senere enn opprinnelig planlagt. Men med en liten mellomlanding i København, løste det seg heldigvis greit.

Jeg er fortsatt utrolig glad i Tallinn som by og det er fortsatt mange ting jeg ikke har sett etter opplevd der. Men jeg ser at været er viktig for å få et best mulig opphold også. Det var enormt ustabilt de dagene vi var der, det gjør at det ikke er så enkelt å nyte de utendørs restaurantene. Men om jeg vil tilbake igjen senere? Jeg sier absolutt ikke nei takk. Men er litt usikker på om jeg da våger å satse på Estonian Air...

Det hører med til historien at vi ikke denne gangen tok med speilrefleks-kameraet siden vi visste det var meldt dårlig vær. Det er også begrenset hvor mye bilder vi tok, da vi har tatt bilder av det meste tidligere...

Og hvis du skal til Tallinn anbefaler jeg absolutt følgende:
-vandre rundt i gamlebyen og nyte gatene
-Ta en tur innom Alexander Nevinsky-katedralen
-Handle lin på VeTa eller Zizi, der har de veldig god kvalitet på linet
-Du bør absolutt besøke Olde Hansa, Peppersack og Glorias Vinkjeller
-En tur innom Viru kjøpesenter og Kaubamaja er aldri å forakte
-Bo for all del sentralt, det er verdt å betale noen kroner ekstra for et sentralt hotel
-Ta gjerne turistbussen en runde, da får du sett litt mer enn bare gamlebyen
-Opplev de små kafeene og alle kakene som serveres i Tallinn
...og bare nyt byen, den er fantastisk!