torsdag 29. april 2010

Tallinn var like bra denne gangen

irsdag ettermiddag kom jeg hjem fra noen dager i Tallinn.  Det ble en kort tur denne gangen, fra søndag til tirsdag.  Men med 4 målrettede damer på tur, er det utrolig hva man rekker på kort tid.

Klokka ringte 03:40 natt til søndag, og man kan trygt si at det var litt i tidligste laget.  En stor fordel var det at E18 var nesten tom da vi fire trøtte damene kjørte innover.  På Gardermoen var det også overraskende rolig, men ting har vel roet seg etter at alt aske-snakket nå er over. 

Dette var min 6.tur til Tallinn og jeg stortrives i byen.  Nå skal det sies at jeg nok ikke velger Tallinn med det første bare for å reise til "uten mål og mening", men for en shoppetur er det helt perfekt synes jeg.  Nå er vi også såpass drevne at vi vet hvor vi skal gå og hvor det lønner seg å handle.  Vi valgte også denne gangen å bo på Sokos Hotel Viru. På 4 av 6 turer har jeg bodd der, og det er mitt klare førstevalg.  Altså, det finnes garantert like fine hoteller i byen som er minst like bra, men det er så enkelt å greit å bo der.  Det er et stort hotel, og de snakker godt engelsk.  I tillegg er det en stor fordel at det ligger i samme bygg som Viru Shopping Centre.  Man trenger ikke engang å gå ut for å komme på kjøpesenteret, det er nemlig egen gang fra resepsjonen og til sentret!

Denne gangen fikk jeg også behov for litt assistanse fra hotellet, for når vi ankom og jeg skulle åpne kofferten min....ja da var hele låsen i vranglås.  Men med hjelp av en estisk vaktmester (som så ut og luktet som en også), så fikk han brekt opp låsen med en skrutrekker.  Kofferten kunne ikke låses etterpå, så det ble ny koffert på meg på turen også...

Jeg dro denne gangen på tur med min mor, min tante og min kusine.  Det er kjempehyggelig å reise på dametur sånn, selvom vi fartet ganske mye alene som mor-datter.  Å gå fire damer sammen i byen for å shoppe er nesten håpløst, men vi spiste både frokost, lunsj og middag sammen.  Samt hadde noen kaffe-pauser på handlesenterene når vi trengte det.

Av kjøpesentre prøvde vi denne gangen et nytt et, Ülemiste Keskus.  Det ligger rett ved flyplassen, men er ikke mer enn 10-15 minutter med taxi fra Sokos-hotellet.  Personlig er nok dette sentret min nye favoritt, fordi de har en mye større variasjon av butikker, samt lavere priser i en del butikker.  Så det var absolutt verdt turen.  Kan også anbefale Kristiine Keskus, som også er et stor handlesenter.  Dette ligger i motsatt retning.  Det er en fordel å ta Taxi eller buss dit, det er et stykke om man velger å gå.

Av shopping har jeg fått handlet en god del, bla 4 bukser, 3 topper, 1 jakke, 2 singletter, 2 par sko, tynne sokker, tykke sokker, 3 sjal/tørkler, scrappesaker, bilde, lue osv.... 

Første dagen spiste vi middag på Peppersack. Dette er vel et sted jeg har spist på ved hver eneste tur.  De har god mat og en utrolig god stemning.  Jeg er også veldig begeistret for Olde Hansa, men desverre ble det ikke spising der denne gangen. Begge steder må man besøke når man er i Tallinn!  Dag 2 spiste vi på et helt nytt sted, Munga Kelder.  Kjempekoselig sted dette også, og veldig god mat!

Nå har jeg besøkt Tallinn både i desember, april og august.  Min klare favoritt er nok april.  Det er veldig flott der på sommeren, men det kan bli ekstremt mye folk.  Nå i april var det lite folk i gatene, heldigvis.  Optimalt sett hadde nok det ypperligste vært å reise i mai, for da hadde de nok fått på plass alle ute-serveringene sine.  En del steder hadde ikke fått dette ut ennå.

Nja...om det er stort mer å berette vet jeg ikke.  Tallinn er iallfall en flott og spesiell by som er verdt et besøk. Den kan anbefales på det varmeste, den er virkelig verdt et besøk! 

Og til slutt et bildedryss....
Utsikt over gamlebyen i Tallinn, bildet er tatt fra hotellet.

Et av tårnene ved muren til gamlebyen (og bildet har visst blitt speilvendt).

Her er rådhuset på torvet i gamlebyen.  Vi hadde knall blå himmel og jeg synes det var litt tøft med den hvite flystripen på himmelen.

Dette er den såkalte "ullmuren". Her står det selgere og selger strikkevarer året rundt.

Her er kusinene i sola og koser seg.

Her var et nytt fancy kjøpesenter, som ikke var helt ferdig ennå.

Her er Munga Kelder, her vi spiste middag dag 2.

Og her er kusinene inne på Munga Kelder. Sjalet mitt er forøvrig kjøpt på markedet rett utenfor gamlebyen.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Høres ut som om du har hatt en fantastisk tur :) Deilig med noen avslappende dager med shopping, god mat og gode venner.
Tallin kunne jeg også ha tenkt meg å besøke :)

Monica sa...

Enig med Kristin, høres ut som en kjempedeilig tur. Fine bilder, koselig reisereferat. Været ser jo strålende ut :) Jeg vil også på jentetur igjen snart. Kanskje jeg får til å prøve Tallinn en gang, da vil jeg nok saumfare bloggen din på forhånd :)

Nina sa...

Så koselig å lese et så langt og innholdsrikt referat fra Tallinn. Høres ut som dere har hatt noen kjempefine dager. Misunnelig på at dere fikk spist på min favorittrestaurant Peppersack - stemningen og maten der er magisk!
*sukk* Nå fikk jeg lyst til å reise tilbake til Tallinn.

Fatima sa...

Så flott med tips om steder i Tallin. Jeg planlegger en tur dit. Har vært der en gang nem likte byen veldig godt. Fordi jeg er også glad i å shope.

Inger sa...

Dette var jo veldig informativt og oversiktlig:)) Fikk jo ikke mindre lyst til å reise dit nå....tror en tur med venninnende hadde vært genialt der ja:) Flotte bilder også Kristin:) Og så kan jeg jo bare legge frem at jeg synes du er en utrolig flink og inspirerende scrapper i samme slengen;)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin