fredag 19. august 2011

Gesso

Denne artikkelen er skrevet for "De kreative" på scrapping.no, den kan også leses her.

Innimellom oppdager man produkter man ikke visste hvordan man klarte seg uten før de ble oppdaget. For meg er Gesso et av disse produktene. Gesso har mange ulike bruksmåter og jeg vil presentere noen av mulighetene her.

Mange lurer på hva Gesso er og hva som gjør at det er anbefalt fremfor vanlig hvit maling. I mine øyne er Gesso og maling to ulike produkter, med ulik bruksmåte. Gesso er opprinnelig et italiensk ord og betyr “kritt”. Og oversettelsen i seg selv, sier mye om selve produktet Gesso. Gesso er kort sagt et malingsliknende produkt som gir en krittliknende effekt etter tørking. Gesso gir en slett og lite absorberende overflate etter tørking, og bruker derfor ofte som grunning. Gesso er vannløselig. Gesso finnes i ulike farger, men de mest vanlige er hvit og sort. I scrappeverdenen brukes nok hvit Gesso mest. Gesso finnes i ulike størrelser og fra ulike leverandører. En boks med Gesso er også utrolig drøy og holdbar. Min egen Gesso har jeg nå hatt i 3 år, og den er fortsatt halvfull.
Gesso kan brukes til det aller aller meste og det er naturligvis bare fantastien som setter begrensninger.


På dette bildet har jeg grunnet selve treplaten med Gesso. Treplaten var opprinnelig mørk brun og jeg trengte 2 lag med gesso for å få dekket det skikkelig. Første laget påførte jeg med pensel. Lag nummer to påførte jeg md svamp. Overflaten blir dermed litt mer ru enn når man benytter pensel.


På denne Loen har jeg grunnet hele bakgrunnen med Gesso før jeg har lagt på annen farge. Det man skal være klar over når man benytter Gesso, er at annen farge ikke trekker så lett inn. Veldig flytende farge som f.eks Glimmer Mist kan derfor bli liggende mer som en hinne oppå Gessoen istedenfor å trekke inn i bakgrunnen. Bruker du vannfaste farger, blir problemet noe mindre. Dersom man ønsker duse bakgrunner, slik som på LOen min, er kombinasjonen av Gesso og annen farge perfekt.


En av de virkelig store fordelene med Gesso, er at det fester godt på så og si alle materialer. Det egner seg derfor like godt på metall som på papir. På denne LOen har jeg brukt Gesso til å male det metallfargede hjørnet nede til høyre. Jeg har også brukt Gesso på deler av bakgrunnen og til å male chipboarden.

Hele denne boksen i papp er grunnet med Gesso. Dersom man legger tynne lag av gangen, vil Gessoen tørke forholdvis fort og man kan raskt legge på neste lag.



På denne Toffifee-boksen er tag-sirkelen malt med Gesso. Jeg har etterpå svertet kantene med stempelpute og festet på små rub-ons-bokstaver. Stempelsverten gir en dusere effekt enn den ville gjort på vanlig maling, samtidig som den sitter godt. Bokstavene sitter også veldig godt fast i underlaget og vil ikke falle av slik de fort kan gjøre på vanlig maling.

Gesso kan også benyttes som pynt på LOer eller kort. Jeg benytter Gesso på samme måte som jeg benytter vanlig maling. På denne LOen har jeg hatt Gesso på bølgepapp og deretter trykket det mot bakgrunnspapiret. Gessoen er såpass tykk at den gir litt bittelitt struktur i arket også.

På denne LOen har jeg hatt Gesso på bobleplast og dyttet det mot bakgrunnsarket. Dersom man legger på et tynt lag med Gesso, vil man kunne få en veldig dus og halvveis gjennomsiktig effekt.

Til slutt vil jeg vise frem et prosjekt hvor jeg har brutk Gesso som Decopage-lim. På dette bildet har jeg først påført Gesso her og der, lagt deler av servietter oppå og malt over med en tørr pensel. Serviettene fester godt nedi Gessoen og det vil sitte godt sammen. På hvite bakgrunner er dette en spennende måte å jobbe med Gesso på.

Jeg håper denne artikkelen gav litt inspirasjon til ulike måter å bruke Gesso og at du selv finner dine egne måter å bruke dette kjekke produktet på. Gesso er iallfall et av mine bedre kjøp og et produkt som er på må-ha-listen min.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin