lørdag 27. august 2011

Humoristisk dyrescrapping

Denne artikkelen er skrevet for "De kreative" på scrapping.no, den kan også leses her.

At kjæledyr har en viktig plass i familien er det ingen tvil om. Kjæledyrene er en naturlig del av hverdagene våre, og er der for oss i både medgang og i motgang. Mange glemmer nok det å forevige sitt eget kjæledyr på en eller flere scrappesider, mens andre synes det er veldig vrient å scrappe kjæledyr. Jeg har derfor tenkt til å komme med litt kreativ og humoristisk inspirasjon, slik at kanskje du også blir inspirert til å scrappe kjæledyret ditt.

Jeg har scrappet mange sider av våre to nydelige puser, men ofte kan sidene bli veldig ordinære med et ok portrettbilde og en haug med pynt rundt. Jeg begynte derfor å tenke litt “utenfor boksen” for å lage noe mer kreativt ryundt mine dyrebilder. Løsningen for meg har vært humoristisk scrapping, altså LOer med en humoristisk vri eller touch. I denne artikkelen vil jeg derfor vise frem LOer som viser ulike måter å gi det hele en humoristisk vinkling. Og tro meg: det er det utrolig mye morsommere å scrappe når det hele har et snev av humor.

En enkel variant av å lage noe humoristisk er å finne noen egnede bilder og rett og slett sette disse sammen til en hendelse, situasjon eller liknende. På denne LOen jeg har laget, som ble laget til en oppgave som heter “høyt og lavt”, har jeg klippet ut 2 bilder av pusene våre og limt de i en natur-setting. At den største pusen sitter og kikker opp på den minste, er med på å gjøre det hele litt morsomt.


En av mine favoritter innen humoristisk dyrescrapping, er å tillegge dyrene tanker, meninger eller utsagn. Noen ganger sier deres ansiktsuttrykk alt eller ingenting, og ofte kan man lure på hva de faktisk tenker der og da. Og hvis man først skal tillegge dyret sitt et utsagn, hvorfor ikke lage det både ærlig, typisk for dyret og atpå til med en morsom vri.

På denne LOen har jeg funnet freme mange ulike bilder av den ene pusen vår, Timmy. Temaet for denne LOen er at han lurer på hva han skal bli når han blir stor. Jeg har deretter funnet frem bilder fra ulike “aktuelle yrker” og latt han selv vurdere hvert enkelt av dem. En viktig og morsom del av denne LOen var nettopp det å finne frem bildene. Tar man en del bilder av dyrene sine, er det utrolig hvor mye rare bilder fra ulike situasjoner man har.


En snakkeboble koblet til kjæledyret kan alltid bli morsomt. Hvem husker vel ikke disse festlige snakkeboblene som fulgte med Donald eller andre blader i gamledager, og ikke minst hvor morsomt det var å lime dem på alle mulige bilder. Jeg har her laget en nyere variant av klistremerkeboblene. Denne boblen er klippet ut fra et mønsterark. Utsagnet i boblen synes jeg passet helt perfekt til Timmys ansiktsuttrykk her, han er ikke akkurat fra seg av glede over å kose så intenst. Teksten er her rub-ons jeg selv har festet i snakkeboblen, men man kan like gjerne skrive teksten for hånd eller printe ut fra f.eks Word.


En ting jeg noen ganger forundrer meg over, er katters merkelige evne til å snu rumpa til akkurat i det man skal ta bilde. Bildene egner seg i utgangspunktet ikke så veldig på trykk, men denne gangen fikk jeg “min hevn” over Timmy som igjen har snudd rumpa til. Jeg har nemlig sørget for at alle scrappedamer også kan få se rumpa hans. Og teksten på denne måtte naturligvis bli Timmys egne ord om at “Du vet ikke at jeg snur rumpa til med vilje.”



Noen bilder av dyrene bare roper etter en godt egnet og tilpasset tekst, som f.eks dette bilde av Timmy med foldede poter. I mine øyne er dette bildet et blinkskudd som er ypperlig å spinne en fortelling rundt. Jeg har derfor valgt å lage en helt egen bønn som Timmy retter ut i verden. Og bønnen er Timmys helt egne, hvor han bl.a ønsker seg vintre uten snø på bakken, katteluke, soveplasser i alle rom og en egen tjener som koser med han når han vil. (Akkurat det siste mener jeg han har fått oppfylt, for vi som er menneskene hans fungerer som tjenere…) Ja, også ønsker han seg for sikkerhets skyld krig, fred, religion og politikk og sånn.

Dette bildet oppdaget jeg egentlig ved en tilfeldighet når jeg kikket på bildene av Timmy. Han tviholder seg til en busk i hagen vår, det ser nesten ut som om han demonstrerer. Så denne gangen ble den demonstrasjons-LO av Timmy hvor han “demonstrerer for de uselvstendige og sarte trærs rettigheter”. LOen har veldig enkelt pynt og enkle farger, dette for å få frem humoren bedre.

Jeg ble for en liten stund tilbake utfordret til å scrappe noe humoristisk av andres dyr. Det er utrolig hvor mye mer vanskelig det er å tillegge et dyr man ikke kjenner, et utsagn eller uttrykk. Men bildet jeg ble utfordret med, sier mye. Med poten i været og skikkelig vesing, kom tittelen “Stopp! Presse ingen adgang” av seg selv. Jeg fikk en sterk følelse av at det er en hårete versjon av Lady Gaga eller Rihanna som befinner seg i bakgrunnen der.

En annen morsom måte å scrappe dyrebilder på, er å lage ulike rangeringer. Rangeringene kan gå på favorittsysler, sovestillinger, mat, leker osv. På denne LOen har jeg scrappet Timmys favorittsysler. Noen ganger virker det som om hans eneste favoritt er å sove, og denne flotte aktiviteten er derfor rangert på alle plassene fra 1-8. Og innimellom all denne sovingen er han også veldig glad i mat, så mat fikk akkurat såvidt en sisteplass denne gangen.

Her har jeg valgt å scrappe ulike sovestillinger og dette er temaet i seg selv på denne LOen. En ypperlig måte å samle litt morsomme og rare bilder på.

Ordspill er alltid morsomt og med dyr er det ofte mye å velge i dersom man tør å tenke litt anderledes og kreativt. For katter har vi uttrykk som f.eks catwalk, kattevask, kattepine, fytti katta osv. For hunder har man uttrykk som f.eks bikkjekaldt, snushane, hundedager osv. Kattevask er et morsomt ord synes jeg og når Timmy selv legger seg i vasken på badet hos oss, ja da har vi i mine øyne en helt egen kattevask.

Våre katter en helt normale huskatter, og absolutt ikke et snev av rasekatter med god stamtavle. Timmys mor var på vift en kveld og fødte ute i skogen noen uker senere. Faren har ingen sett noe mer til… Lucys foreldre har ingen sett noe til. Siden hun dukket opp hos oss helt alene og av seg selv, har hun sikkert rømt hjemmefra i flauhet eller panikk over sine pinlige katte-foreldre. Så rasekatter er de altså ikke. Men katter som kan kunsten å rase, ja det stemmer godt. Så sånn er det kanskje litt rasekatter allikevel? På denne LOen har jeg iallfall brukt en hel bildeserie av Timmy som jager sin lillesøster.

Noen ganger ender man opp med bilder som passer ypperlig til en menneskelig tekst, regel eller liknende. Dette bilder av Timmy som graver desperat i snøen en kald vinterdag, var som skapt til Fjellvettreglene. Og dermed måtte selvsagt dette foreviges.

Jeg håper du har dratt litt på smilebåndet av denne artikkelen og av LOene, og ikke minst håper jeg at du har blitt inspirert til å lage noe humoristisk med bilder av ditt eget dyr. Hvis man kikker gjennom gamle bilder med humor som utgangspunkt, vil man alltid finne massevis av muligheter. Det gjelder bare å se dem, og tørre å kaste seg uti det.

1 kommentar:

Torilds hobbyblogg sa...

Hei:)
Nå har jeg sett i bloggen din,du lager kjempe masse fint.Men måtte bare beundre dine katte Lo'r,noe så festelig og flott laget.Har ikke sett noe lignende noen sted.Jeg skal hive meg rundt å skrappe katta vår også,for nå fikk jeg virkelig inspirasjon til å komme igang.Tusen takk!
Torild

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin