torsdag 6. oktober 2011

Birmingham

Det er snart 2 år siden sist vi var i Birmingham og vi er nå vel hjemme fra vår 2.tur til denne britiske industribyen.

Hovedgrunnen til våre turer til Birmingham, er for å se fotball og Aston Villa spille hjemmekamper. Min man er veldig fotballinteressert, og jeg blir villig med når det er snakk om tur, opplevelse og fotballstemning på en gang. Og denne gangen fikk vi et utrolig mye bedre inntrykk av byen også, enn hva vi gjorde sist! Nå skal det sies at vi var utrolig heldig med været og hadde 28-30 grader og knallsol alle dagene vi var der...noe som selvsagt er helt herlig i månedsskiftet september/oktober.

Det var moro å komme tilbake til byen og denne gangen være litt kjent, for Birmingham er ikke akkurat noen typisk turistby...og det er så absolutt ikke lett å oppdrive noen god informasjon i form av håndbøker eller liknende for oss som kommer langveis fra. Men denne gangen hadde jeg orientert meg litt mer i forkant, og vi hadde noen nye områder i byen vi gjerne ville sjekke ut.

Vår spesielle og kjempepositive oppdagelse denne gangen var Brindleyplace, et herlig område litt utenfor selve sentrums-kjernen og gågatene (ca 15 minutter å gå). Brindleyplace er et område med masse spisteteder, bygget rundt de koselige kanalene i Birmingham. Dette gjør området veldig idyllisk og det er et herlig avbrekk fra byens bil-støy. Absolutt verdt et besøk og vi skal garantert besøke dette området igjen ved senere anledninger.

Her er noen av kanalene ved Brindleyplace.

Flere kanaler ved Brindleyplace.

Idyll ved Brindleyplace.

Rett ved Aston Villa sin hjemmebane, Villa Park, ligger den flotte parken Aston Park. I denne parken finnes den gamle og flotte bygningen Aston Hall. Parken ligger tvers over gaten for stadion, så vi tok turen innom parken før kamp-start. Det er mulig å komme inn for en omvisning i Aston Hall, men på kamptdager er desverre selve bygningen stengt.

Her er en av trappene opp til Aston Park.

Her er vakre Aston Hall.

Rett ved stadion er det bygget en pub tilknyttet Villa Park, The Holte Pub. Skikkelig flott bygg synes jeg.

Og her er den ene kortenden av selve stadioen, den delen som venter mot puben over. Synes stadioen er så flott fra denne vinkelen.

Utenfor stadion, inne på området, er det lagt ned masse heller med personlige tekster fra Villa-supportere rundt omkring i verden. Kjempestilig synes jeg, og enormt mange flotte tekster.

En tur innom selve supporterbutikken er obligatorisk når man er i byen. Det finnes to supporterbutikker, en stor en rett ved stadioen og en mindre en i gågata i sentrum. Vi var innom begge...selvsagt. Og vi har kommet hjem med enormt mye Villa-klær og -utstyr. Det skal sies at det er veldig gode produkter og at de ikke akkurat koster så mye sammenliknet med norske priser. Så her i huset vil vi nok bekle oss med Villa-farger de kommende ukene... Forøvrig har supporterbutikkene alt mulig rart...alt fra klær, til tøfler, sengesett, bil-tilbehør og tapet. Noe for en hver smak (dersom man er Villa-supporter) med andre ord.
Her deler av den ene langveggen på supporterbutikken ved stadion. Massevis av flotte drakter!

Og selve kampen var naturligvis en stor opplevelse, akkurat som sist. Denne gangen spilte de mot Wigan og det var rundt 30 000 tilskuere tilstede. Jeg knipset vilt hele kampen, men lett er det ikke å ta gode bilder med et bittelite kompaktkamera. Kampen endte iallfall med hjemmesier 2-0 (heldigvis) og vi kunne etterpå feire med en øl og en Magners (ble min favoritt-cider på turen) på en av pubene i sentrum.

Her er Villa Park før avspark.

Her er lagene på vei inn på banen.

Og ennå et med lagene på vei inn på stadioen.

Og dette bildet er jeg faktisk imponert over selv, for her har jeg kun zoomet med kameraet...utrolig hvor nært jeg kom selvom vi satt langt unna.

Og her er action fra kampen med Villa som har lagt inn på corner.

Og her tar Warnock frispark.

Og her har det akkurat blitt 1-0 etter at Agbonlahor scoret.

Etter denne turen må jeg si jeg allerede gleder meg til neste Birmingham-tur. Det er flere ting i byen vi gjerne vil se og oppleve, og det å se Aston Villa spille kamp er virkelig moro. At laget er populært i byen er det heller ingen tvil om. Vi kom i prat med ulike Villa-supportere her og der, og de er virkelig engasjert i laget sitt. Moro! Eneste lille ulempen med turene til Birmingham, er at det ikke går direktefly dit. Mellomlandinger er alltid litt mer styr (og stress for meg som er "kontrollfreak" og livredd for å ikke rekke neste fly når vi har forholdvis kort tid mellom flyvningene). Men det er verdt det uansett!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen takk for at du deltar i giveawayen på bloggen min :)

Marianne/skorpionen sa...

Så koselig å lese! Så ut som en flott by ut i fra de bildene du viser her :)
Ha en riktig god helg!
klem

Anonym sa...

Tusen takk for koselig kommentar i bloggen min :) Kjempeflotte bilder du har lagt ut her, ser nesten ut som en by jeg fikk lyst å besøke:)

Elisabeth Helland sa...

ser sannetlig ut til å være en flott by.....
og du, i bloggen min nå har jeg brukt noen av dine herligheter... :o) takk takk takk

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin