mandag 21. mai 2012

Jeg har minikurs hos ScrappeHuset - med candy

Da ScrappeHuset spurte meg om å lage et minikurs for dem, var jeg ikke sen om å si ja. Og hva passet vel bedre enn å lage en artikkel om dyrescrapping. Håper mange har nytte av artikkelen. I tillegg er det muligheter for å vinne stempel, så ta en titt, les og kommenter.

Minikurset mitt finner du her.
 
Dyrescrapping
Mange familier har kjæledyr, men som scrapper er det kanskje lett å glemme å forevige disse herlige dyrene. Det er jo som regel barna eller ferieturer som får fokuset. Kanskje tar du få bilder av dyret ditt, slik at du ikke har noen egnede bilder å scrappe? Kanskje har du mange bilder, men vet ikke hvordan du skal få laget noe ut av det? Uansett hvilken kategori du tilhører, håper jeg du vil finne inspirasjon i min artikkel om dyrescrapping.

BilderFor å kunne scrappe dyrene sine, er man avhengig av å ha noen gode bilder av dem. Når det er sagt, så trenger ikke man ikke avansert utstyr eller mye planlegging for å kunne få noen akseptable bilder. Før jeg gir noen tips rundt selve scrappingen, har jeg derfor lyst til å gi noen tips rundt selve bildene.
 
Noen dyr er naturlig fotogene og liker å bli tatt bilder av, andre dyr snur seg alltid vekk og er ikke særlig interessert å å ”smile til fotografen”. Jeg er heldig og har en pus i førstnevnte kategori. Timmy er skikkelig linselus og poserer ofte villig når jeg tar frem kameraet. Allikevel har vi hatt våre runder med dårlige bilder, planlegging for å kunne knipse noen ok bilder og ikke minst flere titalls bilder som bare har vært å slette fordi de er skikkelig dårlige. (Takk og lov for digitale kameraer hvor man bare kan knipse i vei og slette det som ikke blir bra.)

Mitt aller beste tips for å få noen gode bilder, er å ta mange bilder. Jeg bruker seriefunksjonen på kameraet mye, på den måten tar jeg mange bilder av en situasjon og i nesten alle tilfellene blir minst ett av bildene brukbare. I tillegg kan man også ofte få noen morsomme bilder siden man får med seg mange bevegelser og ansiktsuttrykk.
 
Dersom man sliter med å få dyret til å kikke i den retningen man selv ønsker, kan det være en fordel å få litt hjelp når bildene skal tas. Dersom en person sørger for dyrets fokus ved f.eks å friste med en leke eller godteri, er det lettere for fotografen å konsentrere seg om bildene som skal tas.
Det kan være smart med et kamera med gode zoome-muligheter. Det er lettere å knipse dyret på litt avstand enn å måtte gå veldig nære for å kunne ta bildene. Når man zoomer seg inn, får man oftere bilder som er mer naturlig.
Et siste tips, dersom ikke noen av de overnevnte tipsene virker, er å ta bildene mens dyret sover. Denne løsningen er alltid sikker. Man kan bruke god tid på å ta selve bildet, og man får bilder av et herlig og avslappet dyr. 
 
Dersom du skal være litt ute sammen med dyret ditt, ta med deg kameraet og vær klar i tilfelle en egnet foto-situasjon oppstår.
 
 
Scrapping
Så fort man har noen egnede bilder, er det å scrappe dem utrolig morsomt. Mange er nok av den oppfatning at det er vanskelig å scrappe dyrene og at har man scrappet dem en gang føler man seg ferdig med det. Jeg mener at dyrene byr på massevis av muligheter når det gjelder scrappingen. Ulike situasjoner, kan gi ulike LOer med varierte temaer. Det gjelder bare å bruke fantasien og se mulighetene. I denne artikkelen vil jeg vise frem en del ulike sider jeg har laget med dyr i fokus.
Den klassiske måten å scrappe dyret sitt på, er ved å ha et bilde av dyret i en vanlig situsjon, pynte siden som normalt og ha dyrets navn som tittel. På denne siden, av pusen vår Lucy, har jeg gjort akkurat dette. Det morsomme med å velge denne typen scrapping, er at man har stort spillerom med farger og pynt. 
 Å scrappe dyret sitt sovende, er alltid morsomt og hyggelig. Dyr som sover har en enorm ro over seg og jeg synes det er ekstra hyggelig å lage LOer i samme stemning. Å scrappe dyr som sover, kan derfor gjøres veldig enkelt og lettvint dersom man ikke er så glad i masse pynt. 
 Personlig synes jeg det er veldig morsomt å lage en humoristisk vri på dyrescrappingen. Det å tillegge dyrene mennesklige egenskaper, tanker eller følelser kan føre til mange morsomme LOer. Jeg storkoser meg alltid når jeg lager disse sidene, for mange ganger kan jeg virkelig ane hva pusene våre tenker, føler eller mener.
 Denne siden lagde jeg etter en utfordring inne på Scrappehuset. Å planlegge en slik side er halve gleden. Jeg måtte kikke gjennom massevis av bilder og kreere morsomme tekster. Liknende sider med tankebobler fra dyret sitt, er utrolig morsomt å lage. 
 Dyrenes ansiktsuttrykk sier mer enn tusen ord noen ganger, men når man i tillegg legger på en snakkeboble med et utsagn som passer til uttrykket, blir det hele ekstra morsomt. 
 Å tekste sider med bilder av dyrene er også morsomt. Å lage noe hvor teksten er i fokus, kun supplert av et egnet bilde, er kreativt, inspirerende og morsomt. Her har jeg laget en side hvor bilde og tekst passer godt sammen. Og det å skrive en tekst som kunne vært Timmys egne ord, er utrolig morsomt.  
 Bilder som ikke er helt perfekt, lar seg også scrappe. Så lenge man pynter opp med en passende tittel, lekre papirer og egnet pynt er mye gjort. Dette bildet er tatt ute en vanlig sommerdag, og var en av de dagene Timmy nektet å se på fotografen. Bildet ble allikevel så bra at det var egnet for å scrappes. 
 Dyrene er jo ikke alltid like yndige og søte. Timmy kan innimellom være både sær og sur. Slike situasjoner kan også være morsomt å scrappe. Dette bildet er heller ikke noe bra bilde, men allikevel er det et blinkskudd i og med at Timmys uttrykk kommer så godt frem. Dette bildet er tatt med seriefunksjon på kameraet. 
 Dersom sove-bilder av dyret sitt er det manhar flest av, er det fullt mulig å lage noe morsomt ut av det også. Morsomme sovestillinger kan bli en fin LO i seg selv. Selv har jeg laget en LO hvor Timmys favorittsysler er i fokus, og ikke uventet kommer det å sove høyt opp på lista. På denne LOen fikk jeg også flere av de mange titalls sove-bildene jeg har tatt av han. 
 Jeg håper at du, etter å ha lest denne artikkelen, har fått inspirasjon rundt dyrescrapping. Dersom du ikke har kastet deg uti å lage noe av ditt eget dyr, så håper jeg du har lyst til det nå. Det er utrolig morsomt å la dyrene få litt fokus, og sidene man lager kan gi enormt variasjon i både tema og stil. Dersom du ikke har noen egnede bilder liggende, håper jeg du også har fått noen enkel tips til hvordan bilder kan tas.

Lykke til med dyre-scrappingen!

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin