mandag 24. oktober 2011

Kort med beeswax

Denne artikkelen er skrevet for "De kreative" på scrapping.no, den kan også leses her.

Beeswax er et spennende og morsomt produkt med mange muligheter. Jeg skal ikke skryte på meg å være noen Beeswax-ekspert, men i denne artikkelen viser jeg iallfall frem enkle måter å bruke beeswax for å lage noe med en liten ekstra touch.

Mange tror at man må ha melting pot for å smelte beeswax, men i denne artikkelen skal jeg fortelle hvordan jeg gjør dette uten melting pot.

I tillegg har jeg på kortet brukt diverse produkter fra Bumbershoot Supplies. Jeg fikk et kjempesøtt kit fra dem som passet perfekt til ideene jeg hadde i hodet.

Jeg startet med bakgrunnsarket. Arket er et veldig enkelt mønsterark fra Prima. Jeg har stemplet post-stempler langs kantene med vannmerke-stempelpute og deretter svertet kantene med PanPastel i en mørk grå farge. I tillegg har jeg stemplet et tekst-stempel litt på kryss og tvers med brun stempelpute. Øverst i høyre hjørne har jeg limt fast en liten rose fra Bumbershoot Supplies. Når jeg limer på denne før jeg påfører Beeswax, vil rosen skli mer i ett med bakgrunnen etterpå.

Og her er mitt lille ”triks” for oppvarming av Beeswax. Jeg bruker en skikkelig gammel og utslitt kjele til dette. Det er veldig praktisk å varme opp alt sammen på ovnen, da voksen smelter fort. I tillegg lar jeg bare kjelen stå med eventuelle rester i etter bruk, slik at det kan stivne. Jeg kan deretter bare varme det opp igjen neste gang og bruke det som er igjen. Smart, ikke sant?

Når man bruker Beeswax kan det være smart å planlegge litt, slik at man kan gjøre ting klart på forhånd. Beeswax stivner forholdsvis fort og det kan plutselig være for sent å gjørt klart ting etter at voksen er påført. Jeg hadde planer om bruke et stempel på selve bakgrunnen etter at voksen var påført, og gjorde dermed klar et stempel på forhånd. Jeg påfører godt med vannmerke-stempelpute slik at det ikke skal feste seg så mye voks til stemplet. Dersom det allikevel kommer voks på stemplet, kan dette vaskes av med glovarmt vann.

Jeg har deretter arket oppi voksen. Husk at voksen er brennende varm, slik at du ikke må finne på å putte fingrene oppi. Jeg bruker en pinsett og holder arket med når jeg skal dyppe det oppi. Kjelen er ikke stor nok til å legge hele arket oppi, så jeg tar deler av det oppi av gangen. Arket vil bøye seg litt underveis, men dette kan du eventuelt bøye tilbake etterpå.

Etter at arket er ferdig dyppet, legger jeg det på en teflonmatte (slik at det ikke fester seg fast til noe). Jeg stempler deretter rundt med stemplet jeg gjorde klart på forhånd. Her er arket ferdig vokset og stemplet. Det har fått litt struktur, selv om det ikke kommer så godt frem på bildet.

Motivet er et stempel fra Flonz. Jeg har stemplet det på Copics-ark og deretter fargelagt det med Copics-tusjer. Fargene jeg har brukt er E00, E04 og E11 til ansiktet, E34, E37 og E43 til håret og T1 til skygge rundt motivet. Motivet er deretter stanset ut med en Spellbinder-die.

Jeg dyppet så hele motivet nedi voksen og lot det tørke på teflonmatten. Det er kanskje ikke så lett å se endringen på motivet, men det får en veldig lekker matt overflate, samt at fargene fremstår som mer duse. Motivet blir rett og slett mer bilde-aktig og ikke så tydelig et stempelmotiv.

Når alle delene er ferdig vokset, er det bare å montere sammen kortet. For å få limt fast delene med voks på, har jeg valgt å bruke skikkelige solide limprodukter fra Glue Dots. Her har jeg valgt å bruke Super Sticky Tape.

Rundt sirkel-motivet hadde jeg lyst til å lage en liten blonde-kant. Jeg valgte å bruke Glue Lines fra Glue Dots til dette. Som man kan se, har også motivet blitt nesten ”gjennomsiktig” etter voksen.

Her har jeg hatt Glue Lines rundt kanten og limer deretter fast blonden direkte.

For å lime fast motivet, har jeg valgt å bruke Pop Up Glue Dots

Jeg festet disse bak på selve motivet. Dette limet gir en kjempefin 3D-effekt og ikke minst sitter det veldig godt fast.

Her er kortet mitt fiks ferdig.

Motivet har fått en ekstra effekt siden det har blitt matt og med en vokset hinne. Engle-pynten ved siden av er fra Bumbershoot Supplies og jeg dynket den i Beeswax også for å duse ned den shimrende effekten. De små hjertene er også fra Bumbershoot Supplies.

Her ser man at rosen nå går mer i ett med papiret siden jeg limte den på før voksen ble påført. Man kan også se litt av strukturen i bakgrunnsarket etter stemplingen jeg gjorde.

Sirkelen er en egenlaget Pebble laget med en sirkel-mal fra StefNeff. Denne pebblesen ligger ute som en freebie her i min blogg og kan lastes ned gratis her. Båndene jeg har brukt er fra Bumbershoot Supplies.

Da gjenstår det bare å ønske lykke til med voksingen!

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin